Du kan gömmas i min mun, en människa är inte tung



Life goes on, även om det inte märks på bloggen...

Jag känner att det får gå som det går. Jag skriver inte ofta men det är okej. Det enda jag egentligen har att säga, just nu, är det jag skriver. Jag vet inte om det intresserar någon men det spelar egentligen ingen roll. It's all about taking your stuff and shouting out into the void.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Om poeter kan skriva trots smärta
då kan jag skriva
även utan den.
Eller är smärtan nödvändig
obligatorisk
viktig?
Vi simmar i den, andas
blåspruckna drömmar av moln
och den skapar en plattform
av sand.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, vad ska det bli av mig?
Åh ja, en vinnare runt vattnet
Är redan vinnare
Vad ska det bli av dig?
-
Laleh, Bjurö Klubb
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kiss her head and wipe the tears off her face
In her head she hates and fears this lonely place
Don't let her cry another night without your hope
She'll die in this fight, well-knit to the rope
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Måste tipsa er om Doktor Glas, en väldigt bra bok som jag håller på och läser. Den är skriven i dagboksform och handlar om en läkare som ställs inför möjligheten att döda någon som alla avskyr. Men det jag älskar den för är alla hans tankar, allt som jag kan relatera till, hans pessimism som inte alls är min och därför känns väldigt härlig att fördjupa mig i.

Citat:

"Det som jag skriver ned på dessa blad är icke någon bikt; för vem skulle jag bikta mig? Jag berättar icke allt om mig själv. Jag berättar blott det som behagar mig att berätta; men jag säger ingenting som icke är sant."

"Detta kan icke bevisas, det är bara en känsla: min känsla, och jag tror egentligen allas."

"Han kunde icke döda mina drömmar, han kunde bara smutsa dem. I stället dödade han så småningom min tro. Det är det enda jag kan tacka honom för, ty jag längtar icke tillbaka till den. När jag nu tänker på den, förefaller den mig besynnerlig. Allt det som man längtade efter, allt som var ljuvt att tänka på, det var synd. En mans famntag var synd, om man längtade efter det och gärna ville det; men om man fann det oskönt och motbjudande, ett gissel, en plåga, ett äckel - då var det synd att vilja det!"

"Eller säg, tror ni att min kärlek nu är synd? Den är inte bara lycka, den är kanske mera ångest, men tror ni att den är synd? Om den är synd, då är allt hos mig synd, eftersom jag inte kan upptäcka något hos mig, som är bättre och värdefullare än den."

"Jag har gråa dagar och svarta stunder. Jag är inte lycklig. Dock känner jag ingen som jag vill byta med; mitt hjärta krymper ihop vid föreställningen att jag kunde vara den eller den bland mina bekanta. Nej, jag vill inte vara någon annan."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0